Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -8-

<<-7-   nyolcadik fejezet, vége.  Tovább az 5000 km utáni tapasztalatokhoz  5000 km után >>

Néhány gondolat a Gates és Rohloff cégekkel kapcsolatos tapasztalatainkról

A két szóban forgó cég logója:

bordasszij_061-Gates-Rohloff

A Rohloff magyarországi képviseletét Lenkei Péter, egyéni vállalkozó látja el. Lenkei úrral volt szerencsém e-maileket váltani és telefonáltunk is. Tapasztalatom vele kapcsolatban: gyorsan válaszol, körültekintő, mindenben maximálisan segítőkész, korrekt, kedves, bringás ember. A problémám a következő: nincs honlap, magyar nyelvű információk, termékleírások, GYIK a Rohloff-fal kapcsolatban. Nincs webshop, nyilvános árak (nyilván megkeresésre lehet árat kérni), csak facebook-os megjelenés van, de annak információ tartalma minimális. Jómagam negyed éve úgy döntöttem, hogy a facebook-ból jobb kimaradni, töröltem az adatlapomat onnan. Számomra tehát a facebook-os megjelenés irreleváns.

A Rohloff agyváltóhoz minden kiegészítő, tartalék alkatrész méregdrága (piactól tejesen elrugaszkodott, irreális árak). Beszerzésük Lenkei Péteren keresztül – relatív zökkenőmentesen – megoldható. Alternatív megoldásként, neves külföldi webáruházaktól rendelhető. A cég hozzáállása a Gates témában számomra teljesen elfogadhatatlan volt. Nevetségesnek tartom, hogy jóváhagyást kérjek tőlük, hogy a tulajdonomban álló kerékpárt bordásszíj hajtásúvá alakíthassam, a vázvizsgálatot kifejezetten röhejesnek tartom, éppúgy azt is, hogy a carriert magam nem szerelhetem fel. Nehezményezem, hogy saját felelősségemre sem voltak hajlandóak carriert küldeni, ezzel gyakorlatilag arra kényszerültem, hogy saját magam gyártassak le egy náluk készleten lévő alkatrészt.

A Rohloff Speedhub alapvetően a piac legjobb agyváltója (14 sebesség, 525% áttétel), Gates Center Track pedig a legjobb bordásszíj rendszere: Prémium termékek, prémium árfekvésben, de:

  • nem jutsz hozzá a Gates termékekhez, hacsak nem vagy makacsul kitartó. Nincs lehetőséged „megfogdosni”, „nézegetni” a termékeket vásárlás előtt – csak fotók állnak rendelkezésre. A Gates-nek bringás témában még képviselete sincs Magyarországon.
  • minden Gates terméket külföldről kell rendelni, drága átutalás, gyötrő várakozás, borsos szállítási költségek
  • az előzőek ismeretében érdekes kérdés a garancia (Gates esetében), esetleges reklamációk (bár nem jellemző ezekre a termékekre a meghibásodás)
  • cserealkatrész beszerzése nehézkes: honnan veszel pl. új bordásszíjat? Amerikából vagy Németországból. Postaköltséggel együtt 20 ezer forintért? Az autós bordásszíj 5-6 szorosáért? A tömeggyártás elterjedésével nyilván olcsóbb lesz a szíj (reális ára 3-4.000 forint), de arra még várni kell, úgy ahogy egy tisztességes magyarországi képviseletre is…

A fenti megállapítások alapján enyhe kifejezés, hogy mindkét cégnek bőven van még fejleszteni valója a marketingjén és főként a disztribúciós csatornáik kiépítése terén (képviseletek, webáruházak, termékinformációk az adott ország nyelvén, tanácsadás), különben hogy jut el a termék a derék végfelhasználóhoz?! Egy idegen nyelven nem beszélő honfitársunk miképp tud informálódni a termékekről, mikor tudja – akár kézbe véve  – megnézni (netán kipróbálni!) azokat?

Olajcsere “misztérium” fenntartása – igazán jó üzlet

A blogbejegyzésben már két ízben is utaltam arra, hogy ezzel foglalkozni kívánok. Nem maradok ezzel adós. A Rohloff cég évenkénti (vagy 5.000 kilométerenkénti) olajcserét javasol. Azt is előírják, hogy kizárólag az általuk forgalmazott Rohloff olaj tölthető bele (25 ml). A 25 ml olaj ára kb. 2.000 forint (postaköltséggel). A hivatalos ajánlás szerint az olajcsere procedúra két fázisból áll: 1. Spülöl (öblítő olaj) betöltése (25ml), agyváltó 3. és 5. sebességben működtetése 3 percen keresztül, olaj leengedése és új olaj feltöltése. Az olaj szett: öblítő olaj és kenőolaj együtt 10 EUR + postaköltség. Nem, mintha nem bírnék ki évente 2-3.000 forintot, de picit számoljunk utána, hogy mennyibe is kerül ez az olaj. 25ml szorozva 40-nel, az pont 1 liter. Tehát 1 liter Rohloff olaj körülbelül 80.000 (!) forintnak megfelelő összeg (ha 25 ml kiszerelésben veszi az ember), van gazdaságosabb megoldás is, a literes verzió, de nincs értelme megvenni, mert 40 évig lenne elegendő és még úgy is irreálisan drága…

Utánajártunk. Olajipari szakembert kérdeztünk meg arról, megmutatva neki az agyváltó belső szerkezetét, hogy mi a véleménye az olajcseréről: szükséges-e, milyen időközönként, milyen olajat kell beletölteni a szerkezetbe. Engem, a témában abszolút laikust, meglepett a válasza: szerinte nem szükséges olajat cserélni egyáltalán. Ha egyszer belekerült a megfelelő olajból a szükséges mennyiség, akkor a kenés megoldottnak tekinthető.

Egy mai modern autó teljesítménye 100 lóerő, akár 6000-es fordulatszámon is forog a motor/váltó, emellett egy kerékpáron a maximális teljesítmény 1 lóerő (élsportoló esetében) és a fordulatszám is csak legfeljebb 130. Fentiek alapján felesleges volna komolyabb elvárásokat támasztani kenés tekintetében a Rohloff agyváltóval, mint egy autó erőátvitelével szemben. A mai autókban nem kell hajtómű olajat cserélni, tehát

bordasszij_063-horz

Amennyiben egy jó minőségű szintetikus olaj egyszer felkenődött egy felületre, az oda is tapad, nem folyik le, éppen ezért elég kevéske mennyiség is elegendő, egyáltalán nincs szükség tocsogó olajra, olajban futásra. A szintetikus olajok óriásmolekulái “nem törnek szét” egy ilyen hajtóműben, itt fog a fogon történő legördülés zajlik, nem kerül sor az olajmolekula „nyírására”, mint a motor hengerében, ahol dugattyú mozog. A szintetikus olajok élettartama szinte végtelen, így 5-10 éves távlatban semmilyen tulajdonságuk nem módosul. Csak arra érdemes figyelni, hogy ne tűnjön el az olaj (kenés) a rendszerből. Az agyváltóra lefordítva a következő a véleményünk: a piac egyik legjobb hajtóműolaja (pl. Castrol SYNTRANS MULTIVEHICLE 75W-90 (SMX-S) – literje 2.950 forint) több mint tökéletes egy ilyen szerkezet kenésére. Ha valaki nagyon aggódó típus, akkor egy-két évente leengedi a meglévő olajat (meg fog lepődni, hogy minimális fog kifolyni a váltóból, ugyanis a 25 ml nagyon kevés, jelentős része megtapad az alkatrészeken, egy részét pedig a szimmeringeken keresztül szép lassan „kiizzadja” a váltó) és beletölt 25 ml hajtóműolajat. Minden tiszteletem a Rohloff AG cégé, amely egy zseniális terméknek köszönhetően családi vállalkozásból 25 év alatt középvállalkozássá cseperedett;  semmiképp nem akarom rontani az üzletüket, sőt senkit arról lebeszélni, hogy Rohloff olajat használjon (nem beszélve egy esetleges garanciavesztésről), de mindenképp elgondolkodtató ez az „árukapcsolás”. Még a Rolls Royce sem írja elő, hogy csak a Rolls Royce márkájú, szigorúan titkos összetételű olajat tölthet be a kedves vásárló az autóba, legfeljebb azt tünteti fel, hogy milyen típusú, minőségű olaj kerülhet a gépjárműbe! Közgazdász orrom itt bizony marketing szagot és komoly profitot szagol 🙂 150.000 agyváltó – évi 10 eurós olajcserével számítva – bizony euro milliós üzlet.

Konklúzió/Végszó

Tulajdonképpen nincs végszó, mivel a történet még igazából csak most kezdődik. A blogbejegyzéseket egy időre abbahagyom, ez a 8. az utolsó rész ebben az évadban. 🙂 Most a bringázás idejének kell jönnie. Mindent megteszek az idén azért, hogy teljes körű próbára tegyem a Gates bordásszíj rendszerét – nem fogom kímélni, ígérem. Az agyváltót pont egy éve vásároltam a bringával együtt. Jól emlékszem, ugyanilyen kíváncsisággal kezdtem használni, mint most a bordásszíjat. A Rohloff Speedhub nekem teljes mértékben bevált, nem szívesen válnék már meg tőle, bizonyított. A bordásszíjról pozitív véleményem van, aminek formálásában a blogbejegyzésekben (5-8. rész) szereplő információk játszották a fő szerepet. Egy év múlva már nem csak véleményem, de tapasztalatom is lesz… amit szívesen fogok Veletek megosztani amennyiben erre igény mutatkozik (abban az esetben is, ha nem válik be)! 🙂

Már most nagyon sokan olvasták el az írásaimat, a statisztikák alapján sokkal többen, mint amire számítottam. Köszönöm, hogy érdeklődtetek, remélem informatív volt. Nézzétek el nekem a hibákat és esetleges tévedéseket és írjatok bátran véleményeket, kérdéseket. Szívesen csevegünk a témában, természetesen segítünk is, ha tudunk.

Végül a válasz a sokakat annyira izgató kérdésre: Mennyibe került a bordásszíj rendszer? Mindennel együtt kb. 100.000 forintba és megszámlálhatatlan órányi kutakodásba, milliónyi egérkattintásba. Bal3 és jómagam nagyon élveztük az agyalást, probléma megoldást!

bordasszij_067_1024

A kész bringa ma: Cube + Rohloff + Gates Carbon Drive CT…

 Most bringázni akarunk, jövő télen meg építünk egy rekut Bal3-nak! 🙂

Hadd ragadjam meg az alkalmat, hogy köszönetet nyilvánítsak ifj. Lukács Gábor alias Bal3 barátomnak, akinek a folyamatos támogatása, ötletei, szaktudása nélkül nem vágtam volna bele az átalakításokba. Továbbá köszönöm De Chatel András, Satya barátomnak a váltó szét- és összeszerelésében nyújtott segítségét és egyéb hasznos szakmai tanácsait!

bordasszij_065-Satya-B3

Mikulás Cube-Rohloff-Gatec Carbon Drive CDX - kész van!

Mikulás
Cube-Rohloff-Gatec Carbon Drive CT – kész van!

Szép időt, jó bringázást kívánok Nektek!

Bp, 2013. február 27.

Írta: Mikulás (Nyirádi Miklós)

Mikulas GC

Bal3 névjegye

Buli az élet!
Kategória: Bicikli, Bordásszíj, Mikulás, műszaki cikk, napi történés
Címke: , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

74 hozzászólás a(z) Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -8- bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -7- | Toyota Corolla E12 HB 1.4 Sport 2004 – tartósteszt

  2. sz szerint:

    Biztos vagy benne, hogy az említett szintetikus olaj vagy annak valamelyik adalékanyaga nem károsítja a speedhub műanyag alkatrészeit?

    • Bal3 szerint:

      Áve sz!

      A mai modernt autók váltójában számtalan műanyag alkatrész van, ezeknek nem árt a legjobb minőségű hajtómű olaj. A világ vezető agyváltó cége, csak nem gyártotta olyan anyagból azt a 6 görgőt, hogy ártson neki? A szimering szabvány alkatrész, olajjal való találkozásra tervezve, ezzel sem lehet gond. Valóban, sok, sok évvel ezelőtt az ásványi olajoknak volt savas kémhatása az idő múlásával, de az sem a műanyag alkatrészeket ette meg.

      Üdv Bal3

      • nyiradimiklos szerint:

        Azon gondolkodom, hogy milyen műanyag alkatrész van a Speedhub-ban? Csak az a 9 fehér kis görgő jut eszembe… másra nem emlékszem.
        Sz kérdésére válaszolva: nem tartok ettől.

      • tmt szerint:

        A váltóolajoknak is van besorolása. Az API GL-4-es besoroláshoz másféle agresszív adalékokat kevernek, mint a GL-5-höz. Van viszont olyan is, ami API GL-4 és GL-5-öt egyszerre teljesít, “vakon” én ezt használnám. Ilyen a Shell Transaxle Oil 75W90.

  3. Lenkei Péter szerint:

    Kedves Miklós!

    Köszönöm az építő kritikát. Hamarosan Rohloffék honlapján lesz néhány magyar nyelvű anyag is. A facebook lapunk nyilvános, regisztráció nélkül is hozzáférhető. Sajnos forgalmazóként nem tudok beleszólni a gyártó előírásaiba, cégpolitikájába, még ha néha ésszerűtlennek tűnik is. Én inkább azt látom, hogy precíz németek, akik igyekeznek mindent kézben tartani és agyonbiztosítani, hogy ne legyen tömérdek garanciális problémájuk. Egyébként ha nem történik olajcsere, nem hal meg az agy. Sőt, ha elfolyik teljesen, akkor is egy évig garantáltan nem károsodik az agy a gyártó szerint. Viszont gondolni kell azokra a felhasználókra is, akik esetleg nagy nyomású mosóval mossák a bringát, aminek a szimmering nem biztos, hogy ellenáll. Persze benne van a használati útmutatóban, hogy ez károsíthatja az agyat, de az emberi butaság határtalan. Így az olajcserénél a víz is ürül.

    Üdvözlettel: Lenkei Péter

    • Mikulás szerint:

      Kedves Péter!
      Köszönöm, hogy olvasta és kommentálta!
      Igen, a nagy nyomású + agyváltó nem jó kombináció! 🙂 Remélem, hogy aki eljut gondolatban az agyváltóig annak van annyi esze, hogy nem nyomja rá a nagy nyomású vízsugárt a szimmeringekre. Persze “hülyebiztos” termék nem létezik…

      Üdvözlettel,
      Miklós

  4. Gery169 szerint:

    Üdv
    Az olajcsere témával kapcsolatban. A Shimano Alfine agyváltókban sem szükséges rendszeresen(sztem annak is 1 év, mint Rohloff-nak) lecserélni az olajat? Illetve jó hozzá az említett mínőségi hajtóműolaj? Az öblitő olajat mivel érdemes helyettesíteni?

    • Bal3 szerint:

      Áve Gery!

      Nem néztem utána konkrétan az Alfine 11-nek, nekem Nexus 8-as van, az nem olaj kenésű, hanem zsír.
      Szerintem nincs különbség Alfine és Rohloff közt, legyen benne elég mennyiségű olaj és kész. Igen én bátran bele tenném a Castrolt! Mosóolajnak (30 éve jártam autószerelő iskolába, ez a mosóolaj akkor volt utoljára “divat”) én ugyan azt használnám. Nem tudom menyi az előírt mennyiség, tegyük fel 50 köbcenti, akkor leengedném a régit, betöltenék 50 ccm Castrolt, mennék vele 2 órát, leengedném azt is (ez volt a mosás) utána beletennék 50 ccm-t és használnám vagy 5-10 évet boldogan 🙂
      (szintet ellenőrizni kell, illik)

      • Mikulás szerint:

        Rohloff-ba előírás szerint 25 ml-t kell tölteni. A “mosóolaj” (Spülöl) ugyanennyi. (1ml = 1 ccm). Utánaolvastam: A Shimano Alfine 11-nél ugyanúgy 25 ml-t javasolnak. Annyi a különbség, hogy ott a “mosóolaj” és a “normál” olaj ugyanaz, azaz egy olajcseréhez 50 ml-t kell venni. Érdekesség, hogy még drágább, mint a Rohloff. Nevetségesek! A Shimano egyébként 2 évente vagy 5.000 km után írja elő az olajcserét (Rohloff: évente vagy 5.000 km). Gábornak igaza lehet: ugyanaz az olaj mosásra és kenésre pont jó.

      • Mikulás szerint:

        http://yacf.co.uk/forum/index.php?topic=53344.0

        Rekus hölgy olajat cserél a Shimano-ban. “Természetesen” nem jó olajat tölt bele. Véletlenül hidraulikus ásványi olajat tölt bele (gondolom tárcsafékhez való olajat).
        Az olajcserét viszont szépen dokumentálta…

  5. Misi szerint:

    Bár a váz alkalmi vétel volt, de mivel hagyományos villa van benne ami erőteljesen karbantartás igényes, úgy vélem a karbantartásmentesség itt sérül. Az örök élet pláne. Egy Cannondale + Headshock kombóval tudnál javítani a helyzeten. Esetleg egy German:a kilo1.3-al (egyszerűbb szervizelni mint egy hagyományos villát). Vagy csak szimplán egy merev villával (olcsóbb mint az előbbi 2 opció). Igaz ezzel a kényelem erősen csökkenne.
    Megjegyzem nekem is hasonló gondolatmenetből van 1 SS montim, de a teleszkópot én sem adtam fel. Idővel (és korral) már egyre nehezebb lemondani a kényelmi szolgáltatásokról.
    Egyébként nagyon szép munka és megvalósítás. Nagyszerű projekt. Használd sokáig!

    • nyiradimiklos szerint:

      Szia Misi! Köszönöm kommentárodat! Igen, a teleszkópnak van karbantartás igénye. Ez tény, nem vitatéma. A bringához egy egyszerű teleszkópot adtak (ami a képeken is látható Suntour), azóta kicseréltem egy (nem kevésbé karbantartásmentes) Rock Shox Recon Gold TK-ra. Ez a rugóstag sokkal szebben mozog, terepre is alkalmasabb, sajnos nem adom fel ezt a kényelmi szempontot, mivel vegyes felhasználású a bringám (terep + aszfalt). Ez legyen az én “keresztem”. Karbantartása: évente elvinni tisztításra (5.000 Ft), gondolom néhány év múlva ehhez hozzá jön majd egy kis szimmering csere… Elviselhető. Nem napi/heti szintű beavatkozás. Ugyanígy karbantartásra szorolnak pl. a hidraulikus tárcsafékek. Ott kopik a fékbetét (cserélni kell), olajcserét is illik végezni időnként, stb, de ez sem napi/heti probléma, hanem mondjuk éves. Olyan, hogy 100%-ig karbantartás mentes bringa szerintem nincs, csak törekedni lehet abba az irányba. A legnagyobb (napi/heti szintű) problémát: lánc és váltó, sikerült kiiktatni 🙂 Én most ennek is tudok örülni!
      Azóta mentem kb. 400 kilométert, sárban is jártam, szépen muzsikál a szíjhajtás. Saras a szíj külseje, de kit érdekel? 🙂

      Üdv.
      Mikulás

    • nyiradimiklos szerint:

      Misi! Megtennéd, hogy küldesz nekünk 1-2 képet az SS montidról? Milyen áttétet választottál? Hol tudsz elmenni vele? Érdekelnének ilyen infok.

      Üdv.
      Mikulás

      • Misi szerint:

        Persze hogy küldök fotót-infót. Most melóhelyen vagyok, de este összehozok valamit.

      • Misi szerint:

        Akkor mint ígértem az SS játszós montim:
        Váz: 2008-as Magellan Crux 18-as méretben. A váz csúszópapucsos. Feszítőt nem raktam rá, mert nem érzem szükségét (erre gondolok: http://bolha.testbike.hu/clpics/96030_1.jpg). A láncot így is elég jól meg lehet feszíteni.
        Agyak: első egy BTS, a hátsó egy Novatech SS. Alurotoros, ha jól emlékszem 4 kalapácsos. Nagyon szép a hangja, és könnyű is. Mindkét agy 32 lyukas, és sima 2-es DT-vel van fűzve. Alulról közelítem a 80-at, és kell már az erősebb küllő-kerék. A felnik Sun Equalizer 23-asok. Eddig nagyon jól bírják.
        Fékek: Avid BB7-esek gyári 160-as tárcsával A hegyi montimon 180-as az első (oda kell is), de mivel ezt csak itt az alföldön használom még nem cseréltem le nagyobbra. Talán majd egyszer. Azért döntöttem a mechanikus fék mellett, mert ezt nagyon rég óta dícsérik, és mindig is akartam egyet. Könnyen karban tartható, és 500 Ft-ért újrabovdenezem az egészet :).
        A hajtómű egy sima integrált Deore SS tányérral (mondjuk ez baromi vastag). Olcsó, és szerintem a best buy jelenleg a piacon. Erős, és a csapágycserén kívül semmi meghibásodása nem lehet.
        Pedál: PDM 540-es. Egyszerű, jó, full golyós, szétszedhető, zsírozható. Eddig még csak a testvérét szedtem szét, de azt sem kellett volna olyan szép volt belül a zsír.
        Villa: ezen tököltem a legtöbbet. Tavaly még egy German:a kilo 1.3 volt benne, de valahogy nem illett bele a gépbe. Túlságosan kényelmes volt, én meg szeretem érezni a döccenőket az ágakat. Elkezdtem nézni más villákat hogy kiváltsam. Első gondolat a titán volt. Sajna nem nagyon beszerezhető. Illetve ha igen akkor vagy iszonyat drága, vagy gagyi és “csak” drága. A leginkább ismert Morati elvétve bukkan fel és azok is 120-150 körül mozognak. Karbonból a márkás is hasonló árkategória (meg ebben nagyon nem is bízom). Cro-Mo-val meg ma már szinte senki sem foglalkozik, illetve ha igen az is főleg ugri-bugri kerókba való nem cc gépekbe. Így hosszas keresgélés utám leltem egy zsír új lock-os Rebát (65-ért), amit összehúztam 80-asra, és jó keményre fújtam. így a geometria is agresszívebb lett, amit szeretek. Eddig abszolút elégedett vagyok vele. Bár igaz, hogy ez majd a későbbiekben karbantartásra szorul (és itt sérül is a karbantartásmentesség elve), de kompromisszumokat kell hozni sajnos.
        Többi alkatrész: Roox titán kormány, titán szarvak, SLR titánpálcás nyereg, KCNC nyeregcsőbilincs, Syncross nyeregcső (csak a színe miatt 🙂 ), Ritchey WCS stucni, Sram 7,0 fékkar, FSA Orbit tűgörgős kormánycsapágy. Ezek nagy többsége a többi keróról “hullott” le, mert ők kaptak szebbet-jobbat-könnyebbet, így nem speckó erre a gépre lettek véve.
        Az áttétel: 44-15. Mivel csak a Debrecen környéki alföldön használom -> ez itt tökéletes. Hegyre-aszfaltra-ragadós sárba mást viszek.
        Súlyra sem ő a legkönnyebb (bár erre szímítottam). A 98-as pyxisem alá megy vagy 0,5-1 kilóval (igaz ott merev a villa).
        Persze tudom, hogy ő sem karbantartás mentes, mert lehetne rajta tuningolni bőven (kormánycsapágy – belt drive – fékek), de ez a keró nem is arra épült, hanem a környékbeli tekergésekhez.
        És most a képek:
        Elméletben kerékpáros fotóknak kéne itt szerepelni. Most töltöttem fel először Imageshck-ra, szóval ha valami gebasz van írj.
        http://imageshack.us/f/521/sam1267r.jpg/




    • Mikulás szerint:

      Szia Misi!

      Köszönjük az infokat és a képeket. Nagyon szép, igényes bringa. Alföldön tökéletes választás. Már csak egy szíj hiányzik róla 😉

      Üdv.
      Mikulás

  6. korcs75 szerint:

    Misi: Szerintem nálad van magyar hon egyetelen kilo-ja, de Debrecenben tuti:-)
    Mikulás: Szép munka volt. Kell hozzá kitartás és kapcsolat rendszer (alu hegesztés, polírozás stb…). A végeredmény tökéletes, bár én tuti cserélném egy merev karbon (29er) villára (On-One, Niner) a teleszkópot. Egyébként nagyon szépen leírtad, hogy miért NEM érdemes itthon egy “mezei” embernek belevágnia ebbe (kb árban ugyanott van, ha vesz egy szíjas trek ditrict-et, bár az igazán egy városi gép, de akkor is nonszensz). Egyébként számomra még a kardán sem elvetendő ötlet, mint örök élet plusz egy napos meghajtás.
    Magam az outimban egy SA S2-es kickshift rendszerű 2 sebességes agyváltót használok. Mióta kénytelen voltam megbontani és végre normálisan összerakni, működik és tényleg karbantartás mentes. Montiba most tértem át az SS, 29er, fullmerev kombóra… egy gyári cannondale trail SL3 SS-t tuningolgatok szép komótosan (excenteres). Távlati célom egy rohloff nekem is, de várom, hogy valami csoda folytán lejebb menjen az ára höhöhöhöhöhö!

    • Bal3 szerint:

      Áve!

      A bringabuzi blogot rendszeresen olvasom! Nagyon jó!
      Kardán abszolút képben volt már 3 éve is, én rendeltem is egy ilyen bringát de sajnos a tulaj meggazdagodott, Thaiföldre költözött és ezt a modellt már nem forgalmazza 😦 A mostani vasak se rosszak, de nincs kardános. Ideális bicikli lett volna, zárt kardán, zárt agyváltó, zárt görgős fék, robosztus vastag váz…
      Mikulás nem szereti a merev orrút, de erről majd Ő ír választ, én “győzködtem” egy darabig, hogy nekünk nem kell teló, de Ő hajthatatlan! 😉 Én pl. szó nélkül kivenném a Corratec-ből, nem hiányozna (nem is megyek már komoly terepre)
      Rohloff árát én is próbálom levinni, de ez az üveggömb amibe a varázsigéket mondnogatom még nem akar működni. 🙂

      Üdv Bal3

    • Mikulás szerint:

      Szia!
      Köszönöm szépen hogy kitetted a blogodra. Nem gyengén megnőtt a cikkek olvasottsága 🙂
      Merev, karbon villa szóba jött, de elég sokat megyek terepen és egyszerűen (még) nem mondtam le a kényelemről. Talán majd egyszer megváltozom… 🙂

      Üdv.
      Mikulás

  7. Jurij szerint:

    Üdv!

    Köszi, hogy megírtad a teljes folyamatot, amíg sikerült eljtunod a kész bringához. Tényleg hiánypótló írás még nemzetközi szinten is, hogy hogyan kivitelezhető manapság egy bordásszíjas agyváltós gép megépítése! Számomra is egy ilyen elképzelés fogalmazódott meg az utóbbi években az ideális bringáról, csak nem ilyen körültekintő és alapos utánajárással.
    Egyébként én Shimano nexus 8-ast használtam rendszeresen 2évig. Számomra hátrányt a súlya jelentett, de az is csak a bringán való eloszlása miatt. Magyarán, hogy farnehéz lett tőle. Valamint a nagy teljesítmény veszteség. Kb. egy fokozatot jelent a “súrlódásban” elvesző energia megítélésem szerint. Ezen egyébként szerinted vmit segít az, hogy az Alfinenál olajozással és nem zsírazással oldották meg a kenést?
    Az pedig egy élmény, hogy a váltás tökéletesen működik. Akár a teljes tartományt egy mozdulattal végig lehet váltani.
    Ezek miatt vacillálok , hogy maradjak e a kompromisszumos megoldásnál és használjak 8-as agyváltót teljes láncvédővel (kisebb hajtáshatékonyság, de kevesebb karbantartás és örömbringázás)? Vagy maradjak meg a láncváltónál (jobb hajtáshatékonyság, viszonylag probléma mentes fokozatváltás, gyakori karbantartás)? A szívem az agyváltót, a józan eszem pedig a láncváltót választaná. A megoldást pedig egy rohloff jelentené a döntésemben. 🙂

    Kíváncsian várom majd a tapasztalataidat!
    Sok örömteli tekerést kívánok!

    • Mikulás szerint:

      Szia Jurij!

      Köszönöm a dícséretet 🙂

      Volt szerencsém kipróbálni a Nexus 8-at, egyrészt Bal3 bringáján, de ilyennel szerelt városi bringát vettem másfél éve a feleségemnek is. Szerintem nagyon jó váltó, amennyiben az ember nem merészkedik durva emelkedőkre (vagy olyan erős, hogy akár azzal is felteker). Azt láttam, hogy Bal3 olyan emelkedőkön is feljön vele 1-esben, amiről nem gondoltam volna, hogy a Nexus 8-cal reális. Amit nagyon szeretek benne: teljesen hangtalanul dolozik és olyan lágyan vált, hogy észre sem veszem. Amit nem próbáltam az az Alfine 11-es. Sajnos nem ismerek személyesen senkit, akinek az van. Hogy mi a különbség hatékonyságban az olajos és a zsíros között, azt nem tudom. Laikusként nem gondolom, hogy eget rengető, de feltételezem, hogy az olajos minimálisan jobb. Bal3, mint műszaki ember, mi a véleményed?
      A dilemmádat (láncváltó vagy agyváltó) nem tudom eldönteni, de a Rohloff-ot (ha belefér a költségvetésbe) nagyon szivesen ajánlom, mert nekem bevált.
      Eddig kb. 700 km tapasztalatom van a szíjhajtással, ami kevés, de jelentkezem majd. Addig is pár fotó a hétvégi Balaton körről: https://plus.google.com/photos/102533013051676355771/albums/5859284958595528433?authkey=CNjGw838zr6buAE
      Nem volt semmi baj az agyváltó-bordásszíj kombinációval 🙂

      Jó tekerést!
      Üdv.
      Mikulás

    • Bal3 szerint:

      Áve Jurij!

      A kenés kérdése, olaj vagy zsír, nem befolyásolja számottevően a hajtáshatékonyságot.
      Inkább a képzelő erőre bízva, vizuálisan magyarázva és nem a mérnöki tökéletességre törekedve úgy mondanám, egy adott fogaskerékpár érintkező felületén vagy 1 mikron vastagságú odatapadt olaj van, vagy ugyan ennyi zsír. Nem fogja meg a zsír! Egy 45 fokos acél lejtőn, olajjal kent felületen lehet lecsúszik egy száz Forintos pénzérme, zsírral bekenve meg odatapad, így azt hihetnénk, a zsír “akadályozza” a csúszást. A valóságban két fogaskerék felülete egymáson _legördül_, a gördülésnél hasra ütve 1%-nál kisebb a súrlódás csökkentés az biztos!
      Én nem érzékeltem hatásfok csökkenést. Mértem is.
      Láncváltós bringámmal megszokott 30 km-es esti kör ideje nagyságrendileg állandó. Akár láncossal csinálom, akár agyváltóssal.
      Van egy nagyon jó kép, ahol jól látható, az agyváltó szélső fokozataiban (1, 2 — 7, 8) a hatásfok rosszabb pár százalékkal, mint a hagyományos láncváltó _nem keresztbe váltva_ és feltételezve, hogy a lánc teljesen _tiszta_!
      Na ilyen ideális állapot ritka.

      91-92% hatásfokot mutat az agyváltós, és 95-96%-ot mutat a tiszta, láncváltó!

      Úgy vélem, egy jó minőségű abroncs, keményre fújva, és/vagy jó minőségű agy csapágy ennél többet számít.
      Amúgy meg azt szoktam mondani Mikivel: “Majd mi erősebbek, jobb kondícióban leszünk, mint azon “pudingok” akik egy 6,3 kg-os 99%-os hatásfokú outival mennek!” 🙂

      Szerintem a bringák töredék része képes összességében 90%-nál jobb hatásfokra. Én pl. most tanulok rekuval bringázni, ott lejtőn, kis hátszéllel, olyan tempókat érek el, mint ha motor hajtana. A nagyobb tömeget ott kompenzálja a kisebb légellenállás.

      Körhátszelet mindenkinek!

      Üdv Bal3

  8. Tüzes Dániel szerint:

    Nagyon hasznos és érdekes leírás, öröm volt olvasni! Nekem egy lánchajtásos Alfine 11-es agyváltóm van, s az olajcsere kérdése engem is izgatott. Hetek alatt elfolyt a hajtóműolaj fele, így fél év alatt már 2. tubus olajat fogyasztottam el, ami ugye aranyárban van. Írásod hatására nem fogom a 4. tubust megvenni, hanem autókhoz való hajtóműolajat veszek, noha az olajboltok szakijai azt írták, hogy ők javasolják a gyári olajat. Az indoklásod az, ami meggyőzött, mert bennem is ezek merültek fel: ha egy autónál sokkal nagyobb teljesítmény és fordulat mellett, automata váltóknál (műanyag alkatrészek) is beválik egy termék, akkor meg sem kottyanhatna neki egy kerékpár váltójának kenése.

    • Tüzes Dániel szerint:

      A bringád pedig nagyon ütős lett, és egyedi! 🙂

    • nyiradimiklos szerint:

      Szervusz Dániel!

      Köszönöm kommentárodat és örülök, hogy tetszett az írás!
      Ami a váltó olajcseréjét illeti. Ha az Alfine “elengedte” az olaj felét, akkor azért ott egy kis gond lehet a szimeringek környékén, mert az nem teljesen normális, hogy folyik. Inkább lassan “izzadja” ki az olajat a váltó. Ha így is van (mármint, hogy “elfolyt”) akkor sem töltögetném utána, hagy menjen el a “felesleg” és utána nem fog ereszteni. Ha volt egy rendes olajcseréd, akkor nyugodtan tekerd le vele az 5.000 kilométert, mert a kenéshez biztos elegedő olaj maradt feltapadva az alkatrészeken. Ahogy írtam is: “nem kell, hogy belül tocsogjon az olaj”. Persze, ha Téged ez nyugtat meg, tölthetsz bele, de az ugyanúgy el fog folyni… és csak a piszok és mérgelődés lesz vele. A végső megoldást szerintem nem a “tüneti kezelés” = olaj feltöltés fogja jelenteni, hanem esetleg egy szimering csere.

      Jó tekerést és kiváncsian várjuk az Alfine11-gyel kapcsolatos tapaszatalaidat! Ilyen váltót úgysem használtunk még.
      Üdv.
      Mikulás

      • Tüzes Dániel szerint:

        Igazad van. Azzal nem számoltam feltehetően, hogy az olaj nem elhanyagolható része marad a váltóban leszívás után is, így elképzelhető, hogy túltöltés történt, s ezért szivárgott (3-5 hét alatt jött ki, több napig állva hagyva 1-2 csepp olaj jelent meg a váltó alatt). Jó tekerést!

      • Tüzes Dániel szerint:

        A váltó még mindig kifogástalanul működik, nemrég cseréltem benne olajat. Ezúttal csak annyit töltöttem bele, mint amennyit le is szívtam, így nem jelentkezett a korábban tapasztalt szivárgás.

        A frászt hozta rám a váltó, amikor nem akart pontosan váltani egy időben, de újra beállítottam a váltóbowden feszességét, és most minden újra a régiben. Néhány 10km-ként van 1-1 ugrás, amikor nem sikerül pontosan váltani, vagy ugrik egyet az agy.

  9. Tóth Csaba szerint:

    Ez most teljesen off-topic lesz, de látom, hogy agyváltókkal is foglalkoztok és exotikus rendszerekkel. Személy szerint most 2-3 sebességes agyváltón gondolkozok, és belefutottam 2 sebességes hajtómű váltókba: Truvativ/SRAM HammerSchmidt, Schlumpf, METROPOLIS Patterson. Hallottatok-e már ezekről, tudtok-e valakit akinek van tapasztalata. Azt láttam, hogy a Schlumpf beszereléséhez a monoblokk ház széléből darálni kéne, ami titán váz esetén kizáró ok. Ezen kívül a 2.5-szeres szorzó a két sebesség között már ilyesztő. A HammerSchmidt és a Patterson kb 1.6-as áttétel arány különbsége már jó lenne két sebességnek, de mindhárom rendszernél olybá tűnik, hogy a lánckerekek egyediek, a rendszerrel egybe vannak építve, nem cserélhetőek.

    • nyiradimiklos szerint:

      Kedves Csaba! Egyáltalán nem off-topic, csak az a baj, hogy nem tudjuk a választ a kérdésre: nincs tapasztalatunk az említett váltókkal kapcsolatban, de hátha olvassa valaki, akinek van és megosztja velünk!
      Üdv. Mikulás

    • Marci szerint:

      Szia Csaba,
      Nekem a városi szaladgálós bicajomban van Sram Automatix 2 sebességes teljesen automata váltó (röpsúlyos). Meg vagyok vele elégedve, bár kicsit pörgős, ha a neten rákeresel fent van az is, hogy hogyan kell meghackelni, hogy később váltson fel. A sramen cserélhető a lánckerék.

      Üdv,

      Marci

  10. korcs75 szerint:

    A Schlumpf rendszerhez volt szerencsém. Egy csúcs Strida-t (már maga bringa is megér egy misét) próbálhattam ki, szíj meghajtással és a Schlumpf váltóval. Az a verzió nem sarokkal “nyomógombos” volt, hanem egy úgynevezett “kickplates (easy-shift levers)”-es verzió volt, ahol a hajtókarra szerelt “burkolattal” lehetett váltani.
    http://www.cyclelicio.us/2008/09/two-speed-strida.html
    Nekem nagyon bejött és éppen valamelyik nap jutott eszembe megint… egyébként érdemes elolvasni a Schlumpf váltóhoz kapcsolódóan:
    http://www.schlumpf.ch/hp/schlumpf/faq.getriebe.engl.htm
    ..és most erősen elgondolkodtam, hogy az SS canondale montimba be kéne szerezni egyet, mivel van mountainbike verzió is…

  11. Rave_Ace szerint:

    Le a kalappal…
    Fantasztikus írás, valódi információtartalom, nem lehetne még belekötni sem.:)
    Jómagam is kacérkodom a szíjhajtással, és még az agyváltó is izgatja a fantáziámat, köszönöm a cikket.

  12. haslam szerint:

    ha már karbantartás igényének kikerülése a cél inkább görgős fék kellene tárcsa helyett

    • nyiradimiklos szerint:

      Kedves haslam! Igen, bennünk is felmerült a görgős fék. Sajnos a Rohloffal ez nem kompatibilis, legalábbis tudomásom szerint nincs olyan modelje a Rohloff-nak, amire felszerelhető. Innentől kezdve marad a tárcsafék. Amúgy sem volt sok választásom, ha elolvasod a cikket, egyértelmű, hogy a bringával a tárcsafékes váltót vásároltam meg.

      Üdv.
      Mikulás

  13. Misi szerint:

    Sajnos tökéletesen karbantartás mentes kerékpárt építeni lehetetlen. Ha csak a csapágyak zsírzására gondolsz, vagy a bovdenek cseréjére már akkor szét kell kapni évente egyszer. A görgős fék persze jó ötlet, de egy ilyen technikai színvonalú gépbe az ember már tárcsát tesz. Meg nem is emlékszem olyan agyváltóra, ami görgős fékkel volna kompatibilis. -Ha valaki mégis tudna szóljon már- 🙂

    • korcs75 szerint:

      Shimano nexus sorozat minden tagjából létezik görgősfékkel kompatibilis modell (roller barke), sőt a strumney archer-nek is van dobfékes (drum brake) modellje (8 sebességes is!).

      • Misi szerint:

        🙂 Köszi a válasz. Jól tájékozott vagy. Észben tartom arra az esetre ha összeraknék egyszer egy túrázós gépet.

  14. Imi szerint:

    Tényleg szuper a leírás, minden elismerésem. Engem is a gyakori karbantartás elkerülése mozgatott, amikor váltottam egy gyári szíjhajtásos kerékpárra. Több, mint 1200 km után állíthatom, megérte. Nem csak a gondozás mentesség miatt, hanem a kerékpározás is más élmény vele. A 3-4 km/h-s átlagsebesség növekedést a régi bringám elhanyagolt karbantartásának tudom be -innen is látszik, nekem megérte :). Az agyváltót kicsit szokni kellett, az emelkedőknél más technikát kell használni, mint a láncosnál. Mindenkit bíztatok, ha van lehetősége, egy városi/túrázós felhasználásban érdemes szíjhajtásban gondolkodni.

    • nyiradimiklos szerint:

      Szia Imi!

      Köszönjük a kommentárodat! Milyen tipusú szíjra váltottál? Hogyan oldottad meg? Váznyitás, stb. Minden érdekel, ha van fotód, jöhet az is! 🙂

      Üdv.
      Mikulás

      • Imre szerint:

        Mint írtam, én gyári megoldást választottam (nem volt bátorságom belevágni egy saját átalakításba), a hajtás Gates CDX Mudport -centertrack szíjjal. Afline8-as az agyváltó. A szíjfeszítést menetes orsó biztosítja -a 2. képen a tárcsafék felőli oldalon, a szíj alatt látszódó rövid, fényes orsószár..)
        Itt van néhány kép:
        https://picasaweb.google.com/kovlvi3/Kerekpar?authkey=Gv1sRgCKzcl_mErMzHIw
        Azóta a csomagtartót leutáltam, helyette egy levehető hátizsákban cipelem a szükséges cuccaimat (amúgy napi kb 40 km-t tekerek vele munkába járás címén, no meg túrázgatok, ha van rá időm 🙂 )

      • Bal3 szerint:

        Áve Imre!

        Én is Focust szerettem volna venni de nem szolgáltak ki 🙂
        Nagyon szép a bringád, valóban nem illik rá a csomagtartó, nélküle szebb.

        Üdv Bal3

  15. Misi szerint:

    Gyönyörű a Focus! Mindenkinek legalább ilyennel kéne munkába járnia! Rá is kerestem, de az ára azért visszarántott a földre. Nagyon szép gép. Sok boldog kilométert kívánok rajta 🙂

    • Imre szerint:

      Köszi, egyenlőre dúl a szerelem 😉
      Az ára: hát igen, nem olcsó. (Igaz, én tavaly ősszel még 2012-es szériát kértem, amikor kicsit leárazták. Az már nem volt a méretemben, de változatlan áron a 2013-as szállításból kaptam 🙂 )

  16. zombizomba szerint:

    Gratulálok az építéshez. Nagyon jó írás és a kész mű is remek 🙂
    Én azon gondolkoztam, hogy ipari szíjjal nem lehetne kiváltani a rendszert? Azok is vannak hasonló méretekben és jóval kevesebből ki lehetne hozni.

  17. Murla szerint:

    Először is köszönöm ezt az érdekes cikk sorozatot, élvezettel olvastam. Látszik, hogy sokat és elmélyülten foglalkoztatok a témával. Az utolsó két rész nélkül már mennék is Rohloff+Gates rendszert venni…
    Két megjegyzésem lenne az általatok kritizáltakhoz:
    1, Rohloff olaj
    Valószínűleg igazatok van, és nem kell feltétlenül Rohloff olajat használni a Rohloff-hoz. Azonban szerintem itt nem az említett hatalmas profitról van szó valószínűleg, hanem egy olyan üzleti modellről, mely lehetővé teszi, hogy ennyiért megvehesd a Rohloff agyat. Ez hasonló üzleti modell lehet, mint a nyomtatók esetében, ahol a gyártó nem keres a nyomtatókon, viszont a nyomtató patronokon már rendesen, itt hozza be az ott feláldozott árrést. Itt is lényegesen alacsonyabban tudják tartani a fő terméküknek tűnő agyváltót, miközben a mellékterméknek tűnő olajon komoly árrés lehet. Mivel az agyváltóból még ennyit sem tudnának eladni, ha sokkal drágább lenne, ráadásul szinte sose megy tönkre, tehát nem vásárolják újra és újra az emberek, így kellett találniuk valamit, amit folyamatosan el lehet adni az embereknek, és amin keresni is lehet, ez pedig az olaj. Ez a megoldás még mindig örömtelibb szerintem, mintha az agyváltót terveznék át a műszaki életben alkalmazott élettartam elméletnek megfelelően, azaz mondjuk x ezer km után menjen tönkre, hogy az újravásárlást növeljék…
    Ez tehát azt jelenti (feltéve, hogy igaz az elméletem), hogy amennyiben ez az olajjal kapcsolatos “turpisság” lelepleződik, és nem fognak venni Rohloff olajat a felhasználók, akkor a cég könnyen komoly gondba kerülhet… Egy cégnek szüksége van a profitra, hogy a működését fenn tudja tartani. A kérdés mindig csupán az, hogy a profitot min termelje meg? Mi a jobb, ha a Rohloff agyváltó a gyártási költségeket jobban tükröző árú, tehát drágább és az olaj is reális árú, tehát a jelenleginél olcsóbb, vagy ha az olajat drágán adják ugyan, de az agyváltó olcsóbb?
    A (magyar) választ is tudom persze: olcsóbb Rohloff és más, sokkal olcsóbb, jó olaj. Csak ez nem működik, így tönkretesszük azt, amit életben kellene tartanunk, mert jó. Van egy kedvenc mondásom: “Nem lehet egyszerre ba..ni is és szűznek is maradni!”
    Valahol meg kell fizetni az árát a dolgoknak, ha szeretnénk, hogy a jövőben is legyen.
    2, Gates váz vizsgálat
    Ezzel kapcsolatban csak az jutott eszembe, hogy valószínűleg a gyártó pont azokat a gondokat szeretné kiszűrni, amivel nálatok kevésbé felkészült felhasználók “egyszerűen” megoldják az átalakítást, majd “furcsamód” nem lesznek elégedettek. Például nem figyelnek oda a láncvonal megfelelőségére, vagy ha alapban még jó is a láncvonaluk (vagy stílszerűen a bordásszíjvonal), akkor is előfordulhat, hogy a vázuk nem elég erős, így túlságosan elhúzhatja oldalra a hajtás, amitől viszont túl nagy szögbe kerül az agy és az első tányér, evvel máris kész a gond. Azt gondolom, hogy a DIY átalakítások miatti rossz hírek elkerülése érdekében ők akarják kézben tartani a folyamatot. A felhasználók túlnyomó többsége ugyanis nem olyan felkészült, mint Ti, viszont ha nem sikerül a dolog, akkor nem magukat tekintenék a hunyóknak, hanem a gyártókat, akiknek a jóhíre komoly csorbát szenvedhetne, hiszen a rossz hír sokkal jobban terjed és az olvasók nem tudnák a bajok igazi okát, csak azt, hogy a szíjhajtás nem vált be sok esetben. Azt lehet vitatni, hogy jó megoldást választottak-e a gyártók, de szerintem nem felesleges pénzkidobást akartak okozni, hanem a gondokat szeretnék elkerülni.
    Végül még egy dolog. A vonatkozó cégekhez nincs közöm (Rohloffot ugyan forgalmazok, de a tényleges üzletpolitikájukra vonatkozó konkrét ismeretem nincs). A fentieket 21 éves vállalkozói, ebből 12+4 éves gyártói és 6 éves kereskedői tapasztalatom alapján írtam, aminek révén kicsit másként szemlélem ugyanezen kérdéseket, mint általában az emberek. Ettől persze még nem feltétlenül van igazam, csak gondoltam megosztom ezeket a szempontokat…

    • Bal3 szerint:

      Áve Murla!

      Köszönjük, hogy leírtad! Abban van igazság amit írsz, valóban létezik ilyen marketing modell, tudomásunk szerint itt nem erről van szó. Inkább telefonon mondom el, érthető okokból.

      Üdv Bal3

      • Tuba Zoltán szerint:

        Szia! Megkérdezhetem, mik azok az érthető okok? Plusz ha az azóta eltelt x év miatt már mást gondolsz erről, akkor szívesen olcasnám, h miről van szó!

        Zoli

  18. Horváth István szerint:

    Kedves Mikulás!
    Öröm volt végigolvasni az írást. Egyrészt nagyon informatív, másrészt meg jó látni ezt a céltudatos, okos, igényes “megszállotságot”. Szép volt, gratulálok. A bringa gyönyörű :-)))

  19. Gábor szerint:

    Remek cikk! Öröm volt végig olvasni! Egyetlen észrevételem lenne a bordasszij hajtással, hogy én napokban rendeltem meg a 46fogas Gates CDX első kereket, 24fogas alfine hátsó kereket, és hozzá 115fogas szijas postával mindennel 201dodoért. (45eFt) Még ha vámot-áfát is kell fizetnem (ami egyáltalán nem biztos) akkor is 57eFt körül megáll…

    • nyiradimiklos szerint:

      Szia Gábor! Köszönöm a pozitív visszajelzést, mindig jól esik az ilyen 🙂
      Megtennéd, hogy átküldöd nekem, hogy honnan rendeltél Gates alkatrészeket? Előre is köszönet!

      Mikulás

      • Gabor szerint:

        Szia!
        Persze. eBay.com-on keress rá a dana67301 eladóra, rengeteg bringás cucc van és nála van a legjobb áron a Gates Carbon is. Posta is olcsó, mert tételenként 2eFt alatt van, de egyben ugye az is jobb.
        Megkérdezhetem, hogy a nyitható támvillához mennyiért csinálnátok egy olyan köz darabot másnak? Másik gondom, hogy merida s-presso 300-as vázam van aminek ejtőpapucsa van, és 7mm-t játszanom kellene a hajtóművel, hogy meg tudjam feszíteni a szijat. Excentrikus hajtóművel gondoltam, csak ugyebár nem találtam sehol ilyen vázhoz.

        Üdv,
        Gabi

      • nyiradimiklos szerint:

        Szia Gábor!

        Kösz a tippet az e-bay-jel kapcsolatban!
        A váznyitást egy műveletnek fogom fel, nem szabad szerintem két részre osztani: nyitás és közdarab készítés. Ezt ugyanannak az embernek kell (nagyon precízen) megcsinálnia, aki vállalja a váznyitást. Persze, szükség esetén, pontos rajz alapján le tudok 4-6 ezer forintért gyártatni közbetétet (acélból).

        Excentrikus középagyat utólag beépíteni rengeteg problémát vetne fel szerintem és bár fizikailag megvalósítható, nem ajánlom. A csúszópapucs is jó megoldás a szíj feszítésére, de az is komoly beavatkozás, bár talán könnyebb kivitelezni, mint az excentrikust. Nem nyúlnék hozzá az S-presso vázhoz (csak a váznyitás erejéig) és inkább láncfeszítő görgőt használnék.

        Üdv.
        Mikulás

      • Gábor szerint:

        Rengeteg munka mellett ma volt időm végre összerakni a bringát. Gates carbon szíj ment rá 42-22 kerekekkel. Első tapasztalatok roppant kellemes, pozitív csalódás volt. Teljesen más vele tekerni mint láncossal. Persze ezt is hajtani kell. Alfine 8 agyváltóval felül egy, alul nem tudom mennyi hiányzik de laza terepre is bőven elég. Következő upgrade jövőre egy alfine 11 lesz, ha találok jóárasítva. A szinterezés sajnos már csak télre marad, most már nem akarok belefolyni mert hoányzott a Bringa.
        Köszi a sok segítséget (emailban is)!
        Pár kedvcsináló azoknak akik most tervezik:

      • Bal3 szerint:

        Nagyon szívesen! Ez nagyon szép bringa lett, letisztult vonalak, harmonikus műszaki tartalom, gratulálunk!

  20. Szuhai Tamás szerint:

    Sziasztok!
    Nagyon tetszik ez a gates carbon drive, és egy shimano alfine 8 agyváltóval szeretném összehozni. Segítségetek felé irányuló kérdésem az lenne, hogy a hagyományos láncos hajtáshoz viszonyítva milyen kerekeket kellene választani, hogy közel azonos legyen az alsó és a felső áttétel? Amennyire böngészgettem a netet, alfine hátsó kerékből a 22 és a 24-es az ami elérhető (illetve 26 is de az jelentősen drágább), előre pedig 39 és 46-os amit jó áron lehet kapni (de egyébként 39, 42, 46, 50, és 55-ös amit rendelhető).

    Ezen az oldalon néztem: http://www.beltdrivebike.com/cdx-centertrack-sprockets.html

    Köszönöm előre is!
    Üdv. Tomi

    • nyiradimiklos szerint:

      Kedves Tomi!

      Köszönjük a visszajelzést! Ez az infomáció így nagyon kevés. “Hagyományos láncos hajtás” sokféle létezik. Ott is cserélhetők a lánckerekek felhasználási módtól függően. Azt javaslom, hogy ismerkedj meg az általunk készített exceles áttétel számoló táblával, mert ott pontosan be tudod lőni, hogy mire van szükséged. Ha szükséges, segítek.

      Üdv.
      Mikulás

  21. Szuhai Tamás szerint:

    Szia Mikulás!

    Köszönöm szépen a választ! A hagyományos láncos alatt azt értem, hogy 3×9 sebességes. Az esetlek többségében városban használom, ritkán de előfordul hegymenet is. Családon belül lenne egy alfine 8 agyváltó, nem ismerem milyen az áttétele. Igazából amennyire lehet a 3×9 áttételét szeretném elérni. Ha tudtok tanácsot adni.

    Üdv,
    Tomi

    • nyiradimiklos szerint:

      Szia Tomi! Pont egy-két hete leveleztem ugyanebben a témában egy sporttársal. Egy biztos, sohasem tud egy 8 sebességes shimano agyváltó versenyre kelni egy 3×9-es rendszerrel. A 8 seb. shimano áttételtartománya 306%, míg egy gyári (nem módosított) 3×9 általában 519% (24-32-44 és hátul: 12-től 34-ig). Ez óriási különbség. Az agyváltók közül egyedül a Rohloff tudja ezt az áttételtartomány a maga 526%-ával. Ettől függetlenül a 8 sebességes váltó nagyon bevált, pl. Bal3 2 éve használja és nagyon szereti. Az ő felhasználása hasonlít a tiédre: inkább aszfalt utakon megy, keveset megy terepen és nagy szintemelkedéseket sem szokott vállalni. Ide szerintem a következő lánckerekeket érdemes választani: 46 – 24 (ezek ráadásul, ahogy írod, a kedvezőbb árúak).
      Így a következő áttételek jönnek ki: egytől nyolcig:
      1.01, 1.23, 1.43, 1.63, 1.92, 2.34, 2.72 és 3.10

      Ha többet mennél terepre, akkor megéri eljátszani a számokkal és 1.00 alatti fokozatot is beiktatni, nyilván ebben az esetben 3.00 alatt lesz a 8. fokozatod.

      Pl. 39 – 24 a következőket adná:

      0.86 1.05 1.22 1.38 1.63 1.99 2.31 2.62

      Így eltoltad egy sebességgel lefelé a sorozatot. Terepen jobb, de síkon “lassabb” leszel. A döntés a Tied, te fogod hajtani. Annyit hozzátennék, hogy logikusabb páros fogszámú lánckerekeket választani.

      Segítettem?

      Üdv.
      Mikulás

  22. Szuhai Tamás szerint:

    Szia!

    Köszönöm szépen a leveledet! Valószínűleg a 46-24-et fogom választani, mivel a mostani láncos verzióban szerintem még sosem volt a legkisebb fokozatban. 🙂
    Ez az 1.01 hány fokozattal marad el kb a láncos legkisebb áttételétől, illetve a legfelső 2.62 szintén kb mennyivel maradhat el a láncos felső verziójától?

    Köszönöm szépen a segítséget, látszik hogy Ti jobban benne vagytok. 🙂

    Üdv,
    Tomi

  23. Szuhai Tamás szerint:

    Gondolok itt arra, hogy lentről-fentről mennyi fog hiányozni a láncoshoz képest… 🙂

    • nyiradimiklos szerint:

      Szia Tomi!

      Az “alsó sebességeknél” +3 sebesség fokozata lenne az említett 3×9-es rendszernek: 0,71 0,80 és 0,92.
      “Fent” viszont csak eggyel lenne neki több: 3,67 ugyanis a Tiednek nem a 2,62 a vége, hanem 3,10!

      1.01, 1.23, 1.43, 1.63, 1.92, 2.34, 2.72 és 3.10

      Üdv.
      Mikulás

  24. Lánszki Fülöp szerint:

    Juhú, végre láttam élőben (és volt módom szemrevételezni is közben) a bringádat a Bartók Béla úton pár napja, amikor előttem tekertél 😀

  25. Gyakovácz Róbert szerint:

    Szia Mikulás!
    Már régóta szerettem volna egy szíjhajtásos bringát, és a tervezgetéskor nagyon sok hasznos információt szereztem a bejegyzéseidből, örülök, hogy írod ezt a blogot.
    Végül én nem építettem, hanem vettem egy Trek Soho DLX-et, CDC hajtással. Nagyon elégedett vagyok vele, de az elején volt némi gondom, ugyanis szíjkerekek ennél a szériánál még valamilyen alumínium ötvözetből készültek, és a hátsón elnyíródtak azok a húzókörmök, amikkel az agyba (Nexus) kapaszkodik, így elég erősen zörgött, kattogott hajtás közben.
    Mivel fent írod, hogy képviselet hiányában kétségeid vannak a garancia érvényesíthetőségét illetően, ezért megosztanám a saját tapasztalatomat: megkerestem a problémával az európai képviseletüket, küldtem egy képet a lánckerékről, leírtam azt is, hogy a bringa már 3 éves és ennek ellenére szó nélkül kicserélték az alkatrészt.
    Előtte annyit kértek, hogy töltsek ki a Gates honlapján egy űrlapot, ahol le kellett írni a hiba jellegét, mennyit futott az alkatrész stb, illetve kérték még, hogy a rossz kereket postázzam el nekik. Az egész lezajlott másfél hét alatt.
    Úgyhogy nagyon korrektül jártak el, csak dicsérni tudom a hozzáállásukat.
    Az viszont igaz, hogy egy hazai képviselet sokat segíthetett volna az ügyön, de szerencsére nem volt megoldhatatlan a dolog.
    Ha bármilyen további tapasztalatod van a bringáddal kapcsolatban, kérlek azt írd meg, szerintem elég sokan kíváncsiak a bejegyzéseidre. Sok sikert a további munkához!
    Üdv.
    Robi

  26. torsen001 szerint:

    Szia Mikulás!

    Gratulálok Neked, Nektek a szép bringádhoz!! Na és a kitartásodhoz!
    Nagyon élvezetes volt végig olvasni az írásodat, nézve a képeket a bringádról, szerintem Téged láttalak pár hónapja Budakeszin felfelé a Gesztenyés vendéglővel szemben.
    A kollégám most épít egy full titán fekvő trike-t szíjhajtással és 11-es Alfine-nal.
    Én az alkatrészek beszerzésében segítgetek Neki. A Gates szíjat én is az USA-nkából rendeltem, de a lényegesen olcsóbb 8-as osztásút, és abból volt 2200mm-es. Ebből kettő kellett.
    A bordás kerekek egyedileg készültek nálunk 7075 ötvözetű aluból cnc marva, majd Ausztriában kemény eloxálva.
    További jó tekerést.
    Üdv:
    Tamás

  27. Denes Szabolcs szerint:

    Szia Miklos!
    Erdekelne hogy csereltel-e olajat a valtoban?:)
    Udv,
    Szabolcs

    • nyiradimiklos szerint:

      Kedves Szabolcs!

      Igen, most – négy év után – beletöltöttem a négy éve vásárolt olajat (olajcsere készlet). Túl sok értelme nem volt, mert most megint “olajtúltengés volt”, ami a szimeringeken keresztül szép lassan távozott. Sok különbséget nem tapasztaltam. Most évekig megint elfelejtem ezt az olajcsere témát… 🙂

  28. sipos zsolt szerint:

    Szia Miklós!

    Érdeklődnek hogy ezt az agyváltót és bordásszíj megoldást alkalmasnak találnád e egy ”világjáró” bringához /ésszerű utakon pl európai körút(elöl,hátul kerékpártáskával)/? Persze a megfelelő hozzá illő vázzal,stb..
    Gratulálok az emberfeletti teljesítményedért! Fantasztikus a végeredmény!

    Üdv:
    Zsolt

    • Kucsik Szabolcs szerint:

      Jelenleg is folyik egy világ körüli út Pinon váltós, szíjas KTM bringákkal:
      https://www.facebook.com/Children-of-the-Sun-1456993454592368
      https://anapgyermekei.wordpress.com/

    • nyiradimiklos szerint:

      Szia Zsolt! Nemhogy ajánlanám, hanem kifejezetten e célból vettek és vesznek nálam sokkal komolyabb túrzók Rohloff váltós kerékpárokat (főként jól felszerelt trekkingeket), amikkel kontinenseken átívelő túrákat tesznek. Az agyváltó egyik legfőbb előnye a tartósság, igénymentesség, szinte karbantartás nélküli használhatóság. Nem baj ha esik, nem baj ha van egy kis sár, homok, a Rohloff nem kopik el, mivel zárt szerkezet. A bordásszíj szintén nagyon tartós “jószág”. Én 2013-ban két szíjat rendeltem egyszerre, de mondanom sem kell, hogy még mindig az elsőt használom, a másik a polcon várakozik. A gyártó szerint minimum 20.000 kilométert bír egy szíj. Szerintem, ha nem éri külső behatás, sérülés, akkor ennél többet is el lehet vele menni. Nem kell kenés, nem szakad el, nem tudod túlterhelni. Négy év után is azt mondom, hogy értelmes dolog az agyváltó + szíj kombináció.
      Köszönöm az elismerő szavakat!
      Remélem sok szép kalandban lesz részed, ha belevágsz egy ilyen “világjáró” túrába!

      Üdv.
      Mikulás

  29. Visszajelzés: Bordásszíjas bicikli tartósteszt, tapasztalatok 5000 km után | Toyota Corolla E12 HB 1.4 Sport 2004 – tartósteszt

Hozzászólás a(z) Gyakovácz Róbert bejegyzéshez Kilépés a válaszból