Bordásszíj + Rohloff tartósteszt: jelentés 16 ezer kilométer után

<<< 11.000 km utáni tapasztalatok.     folyt köv>>>

Szevasztok!

Jó sok idő telt el azóta, hogy 2012/2013-ban megírtam a Rohloff-Gates bringaátalakítás kapcsán a blogbejegyzés sorozatot (itt olvasható, 7 részes). Döbbenetes volt, hogy milyen sokan elolvastátok, mindenféle reklám nélkül (több, mint 25 ezren!). Sosem gondoltam, hogy ez a téma ennyi embernek lehet érdekes, de persze örülök neki, mert jó döntésnek tartom azóta is az agyváltó/szíj kombinációt.

Ha emlékeztek, először 5.000 kilométer megtétele után tettem jelentést (itt olvasható).

Utoljára 11.000 km-nél, 2017 márciusában jelentkeztem be, mondván, hogy minden jó, nincs itt semmi látnivaló, a rendszer szépen működik és a bringa élete szempontjából eseménytelen évek követték egymást (íme)

Most, 2020 februárjában túl van a szíj a 16.000 kilométeren, nem tekerek mostanság sokat (1500-1600 km/év), mert inkább vizitúrázom meg futok, ahhoz meg nem kell bordásszíj 😊 A szíj még mindig jó, bírja és nem tűnik úgy, hogy holnapra elhasználódna… A váltó is természetesen köszöni szépen, elvan…

Ugyanakkor van beszámolni valóm, ami nagyon fontos azoknak, akik a blogbejegyzések alapján terveznek láncról szíjra váltani. Aki olvasta a cikksorozatot, emlékszik arra a bizonyos Rohloff-Gates közbetétre, amit körülményes módon alumínium ötvözetből esztergáltattunk (a hatbekezdéses menettel). Nos, ez hibának bizonyult, ugyanis a következő történt: kb. 12.000 kilométer után (2017 tavaszán) “kikotyogósodást” tapasztaltam. A hátsó szíjkerék – minimálisan ugyan, de egyértelműen – oldal irányba el tudott mozdulni. Ha ilyet tapasztaltok, egyet tudnotok kell: baj van! Ezt nem szabad tolerálni, ignorálni. Szerencsére én sem tettem. Bevittem a hátsó kereket a massivebike-os srácokhoz (nagyon korrekt, felkészült, remek fiatalemberek) és rájuk hagytam ezúttal a “piszkos munkát”. Szétszedték a váltót és a következőket állapították meg:

A szimering kikezdte az alumínium ötvezetből készült közbetétet és kb egy milliméteres vájat / horony keletkezett azon a ponton, ahol a két alkatrész érintkezik (normál esetben megakadályozva azt, hogy külső szennyeződés jusson az agyba illetve, hogy olaj szivárogjon ki abból). Mivel létrejött ez a vájat, így némi “trutyi” bejutott a csapágyhoz, aminek következtében az idő előtt elkopott és kikotyogósodott. A csapágy tehát kuka, de ezt nem nagy gond, mert egy sztenderd, pár ezer forintos alkatrész. A szerencse az volt, hogy a szennyeződés nem jutott túl a csapágyon az agyba, az tiszta maradt, ahogy a fotókon is látszik.  (KÉP 1 és 2)

A csapágycserén túl egy másik megoldást javasoltak. A Rohloff (gondolom érezve a keresletet és persze látván a szíjas kerékpárok gyors terjedését) gyártatott egy új “közbetétet”, ami már más elven működik. Lásd a következő ábrán:

Az agyváltó menetére egy “splined carrier” ( nevezzük magyarul bordás közbetét) nevű alkatrészt kell feltekerni, amire rájön a szíjkerék, amit egy megszakított acél gyűrű tart a helyén (felpattintás után). Ez persze azt jelentette, hogy új hátsó szíjkereket kellett vásáronom, mert a korábbi, menetes nyilvánvalóan nem alkalmas erre. Ennek a konstrukciónak szerintem az az előnye, hogy könnyedén cserélhető a szíjkerék, mert az acél gyűrű egy sima csavarhúzóval lepattintható, így percek alatt egy másik méretű szíjkereket lehet feltenni. (Kinek jó ez? Pl. annak, aki valami miatt meg akarja változtatni az áttételt: terepezni megy és előtte meg országúton egy másik áttételt részesített előnybe) Nekem erre nincs szükségem, mert sosem éreztem, hogy a jelenlegi felállásban kevés lenne az áttétel sem lefele sem felfele, de azért el tudom képzelni, hogy erre is akad igény.

Nekivágtam és felszereltettem a srácokkal az új kombinációt. Meg is beszéltük anno barátaimmal, hogy ez az új megoldás kb. örök élet meg 3 napig jó lesz…

…az élet azonban mindig hoz újdonságot, meglepetést!

2020 február elsején – kihasználva a tavaszias időjárást – elmentem egy rövidebb bringás körre. Fura érzésem volt tekerés közben és a szíjnak is szokatlan “kattogása” lett. Tudtam, hogy valami elállítódott és ezt orvosolnom kell. Hazaérve a szíj feszességét állítgattam, de sehogy sem akart elmúlni a furcsa zaj… Kezdett felmenni bennem a pumpa, amikor rádöbbentem, hogy óriási holtjátéka van a hátsó szíjkeréknek elölre-hátra (tehát nem oldalirányba, ahogy 2017-ben). Ahogy a régiek mondták “kiszopósodott” a korábban “passzentos” szíjkerék az elmúlt kb. 5.000 kilométeren. Levettem a hátsó kereket, kipattintottam az acél gyűrűt és legalább egy millimétert mozgott a szíjkerék a bordás közbetéten. Megvizsgálva mindkét alkatrészt arra a következtetésre jutottam, hogy hiába a rozsdamentes acél anyag, a szíjkerék kis trapézalakú kivágásai kitágultak, kikoptak. Némi elhasználódást a közbetéten is látni véltem, de nem ott volt a fő gond.

No, hát a probléma adott. Megoldás kellett. Pár óra gondolkodás után három megoldás kínálkozott:

  • 1-es verzió Lecserélni a jelenlegi szíjkereket egy pontosan ugyanolyanra (ha szükséges akkor a közbetétet is) és ámen. Újabb 4-5 ezer kilométerre jó lesz, de nyilván újra fog kopogtatni az ajtón a jelenség ez nem meggyugtató, nem végleges megoldás.
  • 2-es verzió Van egy újabb fejlesztésű megoldás a Gates/Rohloff közbetére (lásd alábbi ábra), mely annyiban jobb, mint ami nekem van, hogy itt már nem egy acél gyűrűt kell bepattintani és nem az tartja helyben a szíjkereket, hanem azt egy menetes gyűrűvel lehet (egy célszerszámmal) rászorítani a közbetéte.

Szimpatikus megoldás, mert így valószínűleg nem alakul ki a “kiszopósodás”, mert ez a menetes gyűrű összeszorítja a másik két alkatrészt, így a szíjkerék nem fog elmozdulni. A felületi surlódás megakadályozza. Remélem, ez érthető. Hátránya: már nem lehet egy “árok szélén” egy csavarhúzóval szíjkereket cserélni, hanem kell a célszerszám is…
Ez a megoldás számomra olyan 40-50 ezer forintos költséget jelentett volna, ami szerintem nem sok, ha azt veszed, hogy két és fél éve egy fillért sem költöttem a bringára 😊 és előtte 4 év alatt kb. 50 ezer forintot.

  • 3-as verzió Nem kell bohóckodni és új alkatrészt venni, ha javítható a régi. Bal3 barátom javaslata volt ez és azt hiszem, igaza volt/van. Azt találtuk ki, hogy hegesszük össze a két alkatrészt: a közbetétet és a szíjkereket. Azt tudtam, hogy az utóbbi rozsdamentes acél, a közbetétről meg feltételeztem, hogy acél, így elvi akadálya nem volt a beavatkozásnak. Elvittem a darabokat Satya barátomhoz (hova máshova?) és a “szokásos szakmai csapat” (Satya + Bal3 + jómagam) három ponton összehegesztettük a két darabot. 120 fokonként, ügyelve arra, hogy a darabok megfelelő pozícióba álljanak, hogy a hegesztésnek semmilyen erőt ne kelljen kibírnia, hanem csak a korábbi acélgyűrű rögzítő szerepét vegye át. (Hú, remélem ez is érthető!). Ez a nulla forintos verzió. KÉP7

 

Mint a fentiekből kiderült, a 3-as verzió valósult meg, de kockázatot nem vállaltam ezzel, mert ha bármi gond lett volna a hegesztéssel vagy gond lesz a jövőben (mondjuk fogalmam sincs mi lenne?) akkor ott van még a szimpatikus 2-es verzió. Kösz’ Satya és Bal3!

Aki most gondolkodik szíjra váltáson, annak melegen ajánlom a 2-est és nem az 1-est a fent leírtak miatt.

No, most megint ott tartunk, hogy “örök élet + 3 nap”. Meglátjuk. Jelentkezem, hogy mi az ábra 5.000 kilométer múlva.

Jó tekerést, bringaátalakítást mindenkinek!

Mikulás 2020 február 11.

Bal3 névjegye

Buli az élet!
Kategória: Bicikli, Bordásszíj, Mikulás, műszaki cikk, Rohloff | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) Bordásszíj + Rohloff tartósteszt: jelentés 16 ezer kilométer után bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Bordásszíj + Rohloff tartósteszt: jelentés 11 ezer kilométer után | Toyota Corolla E12 HB 1.4 Sport 2004 – tartósteszt

  2. Silvanus szerint:

    Nagyon köszi az új bejegyzést.

Kérlek írd meg, mit gondolsz erről!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s