Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -6-

<-5-   hatodik fejezet   -7->

Ami az áttételt illeti: az elöl 50, hátul 20 fogas, azaz a 2,5-ös szorzót választottam, ami a korábban belinkelt áttételszámító excel tábla szerint pontosan egy fokozattal hozza lejjebb a Rohloff áttételeit, vagyis a korábbi (45-16) 14. sebessége eltűnik és a régi 13. lesz az újnál a 14. A “másik oldalon” pedig lesz egy plusz sebességem, a korábbi elsőről tudok még egyet lefelé kapcsolni hegymenetben. Ezzel szépen belőttem az egy éves tapasztalat alapján a helyes áttételt. Ritkán használtam ugyanis a 14. fokozatot, de néha jól jött volna egy az első alatt.

A Gates karbonszíj felépítése a gyártó honlapja alapján:

bordasszij_036

bordasszij_009-horz

bordasszij_006-horz

A BMC cég is gyárt Gates bordásszíj hajtású kerékpárokat (itt épp Shimano Alfine 11 sebességes agyváltóval):

bordasszij_034

További fotók: http://www.bmc-racing.com/us-en/bikes/2013/lifestyle/model/urbanchallenge/uc01/alfine_11.html

Milyen problémákkal kell szembenézni a kerékpár bordásszíjassá alakítása kapcsán?

I. Vázátalakítás: nyitható váz

A Cube Hooper váza gyárilag természetesen bordásszíj rendszer fogadására alkalmatlan, ezt persze nem vártuk el egy széria váztól. Első és legfontosabb lépés tehát az volt, hogy valamilyen módon nyithatóvá tegyük a jobb oldali villát. Lényegesnek éreztük, hogy a váznyitás módja olyan legyen, ami:

a) egyszerű, terepen is kivitelezhető szíjcsere (semmilyen speciális szerszám ne kelljen hozzá)

b) tartós, időtálló

c) esztétikailag elfogadható, szép

Nyitható vázak tipusai

bordasszij_58

A világhálón jó ideje kutakodtunk már a témában és gyűjtögettük a fotókat a különböző megoldásokról. A mellékelt fotókon látható, hogy elég kreatívak az emberek, sokféle módot találtak a cél elérésére:

bordasszij_57-vaznyitasok

nagyításért klikk a képre!

bordasszij_55

A megoldások közül a fenti képen találhatót választottuk, melynek miértje természetesen az, hogy ez a megoldás megnyugtatóan kielégíti a fenti négy elvárásunkat, ráadásul, mivel a közbetétet ki lehet venni, így a váz nyitását nem kell kézzel erőltetni, hanem a megnyílt vázon egyszerűen és erőszakmentesen befér a bordásszíj. A fotó egyébként a – már említett – BMC kerékpárról készült.

Az enyém ilyen lett:

Cube_open_frame

A termékekhez való hozzájutás

Naivan azt gondoltam, hogy a váznyitás az egyetlen probléma, de sajnos érdekes meglepetések értek, amikor megpróbáltam beszerezni a szükséges termékeket:

– Gates CenterTrack első- és hátsó bordásszíj görgők (50 fogú előre, 20 fogú hátra)

– Gates CenterTrack 115 fogú bordásszíj

– Gates-Rohloff közbetét (carrier)

Az amerikai Gates cégnek magyarországi képviselete nincs. Autós felhasználáshoz több helyen is lehet a termékeiket kapni, sikerült is forgalmazót találni, aki nagyon segítőkész volt, de hamar kiderült, hogy ők nem rendelhetnek a kerékpáros termékcsaládból, ezért biztosan nem tudnak nekem bringához való szíjat importálni. Mint megtudtuk Európában egyetlen Gates képviselet van, ami egy Universal Transmissions GmbH névre hallgató német cégecske. A honlapján említik, hogy foglalkoznak a Gates termékek forgalmazásával, de sehol egy webshop, sehol egy árlista. E-mailes megkeresésemre napokkal később reagáltak és a sokadik e-mail váltás után sikerült kicsikarni belőlük egy pdf-es árlistát. Mindeközben természetesen tovább kutattunk az interneten és rábukkantam egy amerikai webes áruházra (Universal Cycles), amely kerékpáros alkatrészek iszonyatos választékát kínálja. Náluk szerencsére vannak Gates alkatrészek is, nem úgy mint európai társaiknál (CRC, Bike-Components). A Rohloff-hoz való hátsó görgőn kívül minden termék fenn van a webáruházban. Az árakat összehasonlítva a német Gates képviselet áraival megdöbbentem: pontosan fele annyiba kerül Amerikában minden, mint a képviseletnél. Ez pofátlanság, hiszen joggal feltételezhetjük, hogy az amerikai webshop sem non-profit szervezet… Osztottam, szoroztam és egyértelművé vált, hogy még a 40 dolláros postaköltség és a 27%-os áfa befizetése után is az amerikai forrás a kedvezőbb árfekvésű – rendeltem tehát tőlük, amit tudtam: az első görgőt és a biztonság kedvéért 2 db szíjat. A németektől pedig csak a Rohloff-hoz gyártott hátsó görgőt. Aranyárban. Postaköltséggel együtt majd’ 28.000 magyar forintért. Mindkét cégről elmondható viszont, hogy a paypal-es fizetési mód hibátlanul működik náluk és az árut aznap postázzák is, ezzel némi banki átutalási díjat meg lehet spórolni.

Sínen, akarom mondani úton voltak tehát a görgők és a szíjak. Már csak egy alkatrész hiányzott: a Rohloff-Gates közbetét (carrier). Ennek beszerzését szimpla ügynek tartottam, hiszen a Rohloff-nak van magyar képviselete, Lenkei Péter egyéni vállalkozó személyében. Lenkei úrral már tavaly kapcsolatba léptem és volt pár levélváltásunk agyváltó témában és már korábban megérdeklődtem nála, hogy beszerezhető-e a carrier. A rohloff-os gyári száma alapján akkor azt mondta, hogy nem probléma. A hideg zuhany akkor ért, amikor idén megrendeltem tőle a darabot. Kiderült ugyanis, hogy a cég nem küldi el Lenkei úrnak a közbetétet, hiszen ők úgy gondolják, hogy azt csak a németországi gyárban szerelhetik fel, ezért ki kellene küldeni a hátsó kereket, melyre ők felcsavarják az alkatrészt, majd visszapostázzák. Ez a garancia egyik feltétele is egyben. Sőt, ez még csak szükséges, de nem elégséges feltétele a bordásszíj Rohloff által történő jóváhagyásának (?). A másik feltétel, hogy vázamat egy oldalirányú terheléses vizsgálatnak vessem alá, melyet – ha jól értelmeztem – a Gates cég végez el. Ekkor már tudtam, hogy ezek az emberek a Rohloff cégnél iszonyatosan eltévedtek… (és akkor nagyon visszafogottan fejeztem ki magam).

Valójában igen kacifántos, trágár szavakat morogtam magam elé, amikor Lenkei úr sorait olvastam és igazából nem tudtam eldönteni, hogy sírjak vagy nevessek. Persze nem rá voltam mérges, ő csak a közvetítő nem túl hálás szerepét tölti be.

Hogy értsétek, miért kaptam fel a vizet, íme a közbetét felszerelésének “bonyolult” folyamata: megfogod a darabot és felcsavarod az agyra. Ugye milyen komoly, szakértelmet kívánó beavatkozás? 🙂
Mutatom: erre a mentre kell felcsavarozni…

bordasszij_042

…ezt a „bonyolult” alkatrészt:

bordasszij_043

A_Carrier funkciója pofonegyszerű: az agyon található M34-es menet és a Rohloff hátsó görgőn található M46-os menet közötti áthidaló alkatrész.

Így néz ki a hátsó görgő (fantasztikusan szép, CNC-zett acél alkatrész, sikít róla a minőség):

bordasszij_044

Nem vagyok az a „feladós” fajta, inkább a buldog kutya kitartósága jellemző rám, így e-mail írtam a környező országok valamint az USA Rohloff képviseletének, melyben a carrier alkatrészt rendeltem meg tőlük. Pusztán kíváncsi voltam, melyik mit fog válaszolni 🙂 Kapaszkodjatok meg: a lengyel képviselethez el sem jutott az e-mailem, mert kiderült, a megadott e-mail cím már nem is létezik. No comment, biztos sok agyváltót ad el a kedves lengyel kolléga :-(, a szlovén, portugál és – ha jól emlékszem – osztrák „képviselet” válaszra sem méltatott, még egy buta automata válasz sem érkezett tőlük, hogy majd jelentkeznek. Jól megy nekik a „bicnic” biztos, mert a csóró magyar kölyköt nem szolgálták ki…

folytatás 7. fejezet –>>

Bal3 névjegye

Buli az élet!
Kategória: Bicikli, Bordásszíj, dokumentumok, Mikulás, műszaki cikk, napi történés, Rohloff
Címke: , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

9 hozzászólás a(z) Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -6- bejegyzéshez

  1. mozo78 szerint:

    Kérjük!!!!! 😀

  2. Juhász István szerint:

    Üdv. Juhász István vagyok Szegedről. Sram agyváltós kerékpárom van. Azt is át lehetne alakítani bordásszíjjassá? (természetesen a vázat meg kell nyitni) Elegendő az első, hátsó görgőket megvenni a bordásszíjjal és a közbetéttel? Ha nem szakmai titok, szeretném megkérdezni, hogy hogyan csináltátok meg a vázat? Előre is köszönöm. Tisztelettel: Juhász István

  3. altaller szerint:

    Nem gondoltam volna,hogy sorozatfüggő leszek.:)

  4. Visszajelzés: Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -5- | Toyota Corolla E12 HB 1.4 Sport 2004 – tartósteszt

  5. Visszajelzés: Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -7- | Toyota Corolla E12 HB 1.4 Sport 2004 – tartósteszt

  6. Juhász István szerint:

    Köszönöm a segítséget. István

  7. klimaux szerint:

    Hi Mikulas,
    I am from the Czech Republic a I search for the Rohloff/ Gates adapter. Unfortunately I do not speak Hungarian. I want to ask if you sell these adapters?
    Can you please let me know on my email michal.klimek@post.cz
    Thanks

Kérlek írd meg, mit gondolsz erről!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s