Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -4-

<<-3-   negyedik fejezet   -5->>

Sheldon Brown honlapján olvastam a Rohloff-fal kapcsolatban a következő “szösszenetet”, ami magáért beszél:

„I was interested in the hub at the time, but I didn’t want to buy something which I felt may not work properly and which I knew I would never be able to mend.

We were persuaded by some strong willed customers into building a few custom bikes equipped with Speedhubs and hearing some positive feedback from the happy owners, I decided to contact Rohloff myself (I reasoned that, with the passing of the years, Rohloff would have identified and cured any problems during this time.)

bordasszij_041

“What problems have you had and what is the service life?” I asked, getting straight to the point, after introducing myself.

“ No joke, Andy, but we have never had a hub fail, so we can’t tell you the service life, but some of our customers have covered 70,000km of world travel” was the reply from the product manager, Carsten Geck.”
(Forrás)

Ez mind szép és jó, de akkor miért nem jár mindenki (legalábbis jóval többen, mint ma) Rohloff agyváltóval? Valószínűleg több oka van ennek, melyek közül a legegyszerűbb nyilván az, hogy sokan nem is hallottak még a Rohloff-ról, sőt sok hobbi szinten kerékpározó számára maga az agyváltó létezése is újdonság (magam is 2-3 éve láttam először agyváltós bringát). A másik ok pedig egyértelműen az ára, ami nagyon borsosra sikeredett: 900 EUR-tól felfelé. Több mint negyed millió forint egy váltóért? „Úri mulatság ez!” – mondják sokan. Mondják ezt joggal, ha olcsó kerékpárt szeretnének venni és a bringázás számukra abban merül ki, hogy hétvégén kimennek a gyerekekkel a Margit-szigetre. Nekem viszont ez a hobbim, ezért tartós, karbantartásmentes, minőségi kerékpárt szeretnék építeni. A minőség drága, ezt hamar megtanultam az életben.

Nem kell mindenkinek a legdrágább agyváltót megvenni! Aki nem használja terepen, durva emelkedőkön, annak nyugodt szívvel ajánlom a Shimano Nexus 8 vagy Alfine 11 váltókat, melyek a Rohloff árának töredékéért megkaphatók! Bal3 írt már (és reményeim szerint még fog) blogot a Corretech bringájáról, melyen egy Nexus 8-as dolgozik.  Az ár-érték arányt már érintettem fentebb az agyváltó előnyök-hátrányok fejezetben: ha Rohloff váltó valóban fut 20 évet a fenekem alatt, akkor nem vagyok benne biztos, hogy ez volt a drága megoldás váltó ügyben (vesd össze Shimano Dura Ace (felső kategória), Deore (erős középkategória) váltórendszerek áraival).

ar-osszehasonlitasAz excel táblázat is letölthető innen

A Speedhub „olajfürdős” váltó: belül, az agyban 25 ml Rohloff olaj gondoskodik a megfelelő kenésről. A gyártó 5.000 kilométerenként vagy évente javasolja az olajcserét, melyet bárki otthon, 15 perc alatt el tud végezni. Olajos kenése van még az Alfine 8 és 11 sebességes váltóknak is, de a Shimano Nexus váltói esetében ez már zsírozással történik. Ezeknek a karbantartásáról nincs információm. Az olajcsere téma kapcsán Bal3-mal szakemberhez fordultunk és nagyon érdekes eredményre jutottunk, de erre később szeretnék kitérni.

Hogyan lehet növelni az agyváltó áttételtartományát? Egyszerűen. Például elöl meg lehet hagyni 2 vagy akár 3 lánckereket (2-t javaslom, ha így döntene valaki). A másik megoldás a mellékelt fotón látható, azaz, hogy hátul van több lánckerék, extrém esetben egy racsnisor. Ez nekem kevésbe tetszik, mert ezzel visszajön a láncváltók összes karbantartási nyűgje és persze a keresztbe váltott lánc által kiváltott “energiaelnyelés” is, ami az én szemszögemből visszalépés és az agyváltó szükségességét kérdőjelezi meg, nem beszélve az extra tömegről.

bordasszij_035

Hogyan jutottam hozzá a Rohloffhoz és milyen átalakításon esett át a váltó?

Magam is eléggé tétováztam, hogy megér-e nekem egy agyváltó 260 ezer forintot, úgy, hogy még rengeteg más alkatrészre is szükségem lesz az új kerékpárhoz. Nem „smucigoskodni” akartam, de picit túlzónak éreztem az árát. Mint említettem végül az ebay nemzetközi oldán megpillantottam azt a kerékpárt, aminek a váza is tetszett és ráadásul Rohloff agyváltóval szerelt hátsó kereke volt. Kicsivel többért ütöttem le a kerékpárt, mintha egy új váltót vettem volna. Így azonban nem csak egy Rohloff-fom lett, hanem egy szép, fekete Cube trekking (fittness) bringám is!

Volt azonban pár „apróság”, amit a váltó kapcsán a fejembe vettem, hogy mindenképp megcsinálok. Partnerem az ötletekhez természetesen Bal3 barátom volt. Ha már bringa, legyen szép is és egyedi. A használt Rohloff váltó pedig kicsit leharcoltnak tűnt. Az alumínimum háza karcos, esztétikailag kifogásolható állapotban volt. A hátsó kerék amúgy sem tetszett, főleg, hogy a tárcsafékes bringához V-fékes felni volt fűzve. Vettem hát egy szép Mavic tn719 névre hallgató, kifejezetten 29-es montikhoz készült felnit, ami miatt a váltót mindenképp ki kellett fűzni a régi kerékből. Ha már kifűztem, a legjobb alkalom kínálkozott, hogy sort kerítsünk a szétszerelésére is egyúttal. Három fő feladat várt ugyanis ránk: először is a házat gyönyörűen felpolírozni és szép pirosra eloxáltatni, másodszor az egyediség és a biztonság jegyében a becenevemet a ház külső felületére lézergravíroztatni és harmadszor az agyváltó belső szerkezetét a lehető legprecízebben kitisztítani, a tömítéseket és a házat tartó csavarokat kicserélni, valamint az agyba Rohloff olajat feltölteni. Szerencsére Európa nyugati felében jobbnál-jobb webes boltok kínálnak eredeti alkatrészeket a Rohloffhoz (bike-components), így valamennyi alkatrészt sikerül egyszerűen és relatív gyorsan beszerezni a feladatokhoz.

Első lépés tehát a polírozás volt. Ezt jómagam végeztem kecskeméti üzemünkben, ahol családom immár 20 éve foglalkozik csiszolástechnikával. Így nem csak profi, pneumatikus csiszológép, hanem egyéb csiszolástechnikai eszközök is rendelkezésre álltak. A munkával elégedett voltam, hiszen kb. 15 perc alatt olyan állapotba hoztam a váltó házát, mint amilyen újkorában lehetett.

bordasszij_012-horz

A váltó szétszereléséhez az interneten találtam egy blogot, ahol lépésről lépésre leírták, hogyan kell végrehajtani. Bal3 és jómagam Satya barátunk műhelyében gyülekeztünk, ahol tapasztalt közös barátunk szakértelemmel látott neki a váltó szétszerelésének. Erős túlzás lenne, ha azt állítanám, hogy nyugodt voltam azokban a percekben, noha tudtam, hogy jobb kezekbe nem is kerülhetett volna a váltó. 🙂

bordasszij_014

bordasszij_015

A szétszerelés után a házat elvittem egy eloxáló üzembe, hogy szép pirosra eloxálják! Az eloxálás egyébként nem csak külcsín, nem csak „optikai tuning”, hanem bizony műszaki értelemben is hasznos felületkezelés, ugyanis egy kemény réteget képez az alumínium felületén, így az nem csak tovább oxidálódni nem fog, hanem ellenállóbbá is válik a sérülésekkel, karcokkal szemben. Ez az, amikor valami nem csak szép, hanem jó is 😉

bordasszij_016

bordasszij_017

Megvolt hát az eloxálás, lézergravírozás, így nem volt más hátra, mint visszamenni Satyához és szépen összeszerelni a szép, új, piros agyváltót…

bordasszij_027

bordasszij_028

bordasszij_029

bordasszij_019

…feltölteni Rohloff olajjal és elkészíteni azt a bizonyos „előtte-utána” képet! 🙂

Másnap vittem is a kereket fűzetni! Ilyen lett:

bordasszij_018

Cube_corollablog

Folytatás ->>

Bal3 névjegye

Buli az élet!
Kategória: Bicikli, Bordásszíj, jótanácsok, Mikulás, műszaki cikk, napi történés, Rohloff
Címke: , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

8 hozzászólás a(z) Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -4- bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -3- | Toyota Corolla E12 HB 1.4 Sport 2004 – tartósteszt

  2. mozo78 szerint:

    Szép lett a felni!

  3. Visszajelzés: Mikulás írása: Miért lett agyváltós-bordásszíjas, trekking kerékpárom? -5- | Toyota Corolla E12 HB 1.4 Sport 2004 – tartósteszt

  4. APeter szerint:

    Szia!

    Jó volt olvasni ezeket a bejegyzéseket. Lenyűgöző a kitartás.
    Az eloxálást Kecskeméten csinálták?
    Módfelett érdekelne hol végeznek ilyen szép munkát főleg, ha Kecskemét környékén 🙂 ,
    A.Péter

    • nyiradimiklos szerint:

      Szervusz Péter!

      Köszönöm! Az eloxálást Sóskúton csináltattam. Kecskeméten is volt egy cég régen, aki foglalkozott eloxálással és egyéb felületkezeléssel, de sajnos megszűnt 😦

      Üdv.
      Mikulás

  5. Nagyon szép, igényes munka és nagyon precíz irat 🙂
    Gratulálok hozzá!
    Az eloxálás is több, mint szép. Kecskeméten csinálták?

    • Erzsébet szerint:

      Kedves Miklós!
      Szeretném megkérdezni , hogy jelenleg van – e a piacon trekkingbe agyváltós kerékpár, ami úgy 160 000 – ből kijön?
      Üdvözlettel : Erzsi

      • Bal3 szerint:

        Kedves Erzsébet!

        A számtalan onlin biciklibolt kínálatában biztos, hogy találsz ilyet. Igen van. Keress meg nagy neves bringaboltot és érdeklődj neked mi a legjobb.

        Üdv Bal3

Kérlek írd meg, mit gondolsz erről!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s